Wyjście na cmentarz
Dzień zmarłych, choć smutny, stanowi jedno z ważniejszych polskich świąt. Istotne jest zatem, aby dziecko poznało jego znaczenie i sens. Wyniesiona z tego nauka pozwoli mu zrozumieć istotę pamięci, szacunku i tradycji. W przedszkolu rozmawiamy z dziećmi na temat dnia 1 listopada, a także o Dniu Zadusznym przypadającym na dzień 2 listopada. Podczas zajęć nauczyciele tłumaczą jak ważna jest pamięć i szacunek dla zmarłych, odwiedzanie grobów, zapalanie zniczy – symbolicznego światełka. Temat jest trudny, ale śmierć i pamięć o zmarłych nie powinny być tematami tabu. Pomimo tego, że staramy się chronić maluszki i odcinać od przykrych tematów, musimy je przygotować emocjonalnie do różnych życiowych sytuacji. W tym tygodniu tuż przed obchodami Święta Zmarłych, nauczyciele rozmawiali z dziećmi na temat wyboru kwiatów i zniczy, porządkowania grobów bliskich, odwiedzania cmentarza a także zachowania ciszy , spokoju oraz powagi przy grobach bliskich. Przedszkolaki mają świadomość przemijania, wspominania, wiedzą o śmierci swoich bliskich – same wypowiadają się na temat osób, które były w ich rodzinie i odeszły. Mają ogromny szacunek do zmarłych. Wiedzą, że w Święto Zmarłych odwiedzamy cmentarze, groby zmarłych z rodziny, bliskich jak i tych, których nie znaliśmy, a chcemy aby pamięć o nich zawsze trwała. Tego dnia istnieje tradycja zapalania świeczek czy zniczy na grobach oraz składania kwiatów i wieńców będących symbolem pamięci.
W środę 30.pażdziernika 2024r.dzieci ze starszych grup przedszkolnych - wspólnie z wychowawczyniami i z księdzem - odwiedziły miejscowy cmentarz, a w szczególności groby żołnierzy poległych za wolność ojczyzny i groby pracowników przedszkola. Dzieci zapaliły znicze oraz pomodliły się w ich intencji.
Kolejnego dnia dzieci wykonały również piękne prace plastyczne – chryzantemy w donicy czy w wazonie oraz kolorowały sylwety zniczy – za pomocą różnorodnych technik. W ten sposób oddały hołd i uczciły pamięć wszystkich Zmarłych. Pielęgnując rytuały związane z pamięcią o bliskich, którzy odeszli, dajemy dziecku przykład postępowania zgodnie z naszą wiarą, tradycją, ale i dobrym obyczajem. Wyniesiony z domu czy z przedszkola wzorzec sprawi, że malec przyjmie takie zachowanie jako własne.